Alleen voor niet commerciële doeleinden mag materiaal van Proloog worden gedownload en vermenigvuldigd. Bij twijfel over het gebruik of bij commercieel gebruik dient eerst contact opgenomen te worden met: proloog@toneelwerkgroepproloog.nl   Bij gebruik van fotomateriaal voorzien van naamsvermelding dient deze te worden toegepast.
'De Stem: Redelijke start nieuw seizoen van Proloog
De Première van het Duitse toneelstuk was geen overweldigend succes.
Het begin, waarin de verveling en het naast elkaar leven van het burgerechtpaar tot uiting moet komen, was door zijn traagheid ronduit vervelend.(...) De Vlaamse regisseur Leo Beyers is er niet in geslaagd dit uit 1963 daterende toneelstuk overtuigend te realiseren.
Afgezien van enkele schoonheidsfoutjes, die iedere premièrevoorstelling heeft viel het spel te veel en te vaak van het ene uiterste in het andere. Na de pauze wisten drie spelers het publiek duidelijk meer te boeien.(...)
Het decor van Huub Leijendeckers dat de grauwheid en saaiheid van het leven van het burgerpaar moest accentueren, maakte door de lichte grijze kleur een te vrolijke indruk. We kenden er geen ondersteuning van de inhoud van het stuk in zien.
J.T.
Eindhovens Dagblads: Proloog kon Hofmanns "Burgemeester" niet aan.
De hele regie was gespeend van sfeer en gevoel voor ritme, elementen, die bijeen stuk dat zo zwanger gaat van dreiging beslist onontbeerlijk zijn.
Het had er alle schijn van dat Leo Beyers er niet in was gestaagd zijn acteurs het noodzakelijke geloof in hun rollen bij te brengen: vooral Jurg Molenaar als de sullige rancuneuze gemeenteambtenaar speelde op een hinderlijke manier tegen de toon aan. Maar ook Louis Bongers als Nachtigall wisselde overtuigende momenten af met uiterst slappe scènes. Wilma van. Klaveren gaf in de tamelijk ondankbare rol van Mevrouw Moll haar tekst te veel nadruk om nog geloofwaardig te zijn.
De hele mise en scene, inclusief het rommelige decor van Huub Leijendeckers deed trouwens nogal dilettantisch aan: het klinkt hard tegenover een sympathieke groep als Proloog, maar het heeft geen zin een dergelijk artistiek falen met vriendelijke woorden te verbloemen.
Mocht men de voorstelling na de première nog willen bijschaven -daar is alle reden toe - dan moet men ook de vertaling van Meia Alberda eens duchtig onder handen nemen.
K.H. van der Muy
Parool: Modern Duits stuk bij Proloog
(....) Het hele stuk is geschreven in een sobere, zo nu en dan wel pakkende dialoog, die het stuk voor weinig aan modern toneel gewende publieken inderdaad bijzonder pakkend maakt.
Het vergt bovendien een minimum aan enscenering en maar drie spelera, zodat Proloog met deze keuze, die zo, gelukkig binnen hun huidige mogelijkheden valt, bepaald gelukgewenst kan worden. De voorstelling zelf was kennelijk met grote zorg in scène gezet, het wordt nogal traag gespeeld en zal dus bij een hoger tempo in komende uitvoeringen kunnen winnen.
Jurg Molenaar speelde aanvankelijk wat al te geserreerd zijn kleine ambtenaar, maar wist de rol naar een klemmende apotheose op te werken. In een simpel grauw decor van H. Leyendeckers speelde Wilma van Klaveren de vrouw nogal eentonig, terwijl Louis Bongers van zijn terrorist nog een symphatieke boef wist te maken.(...)
H. van de Bergh.